Barnehagens visjon
Bjørnang barnehage er et trygt og godt sted å være og sammen skal vi leke og lære.
Pedagogisk praksis
Barnehagens læringsmiljø
Læringsmiljøet i barnehagen knyttes til hvordan barn utforsker verden. De utforsker den med seg selv og med andre. Barnehagen er et fellesskap der barn vil leke, lære og få omsorg, de vil møte utfordringer som gir de erfaringer med å være sammen i et fellesskap, som vil gi de støtte og motstand. Alle disse erfaringene som barna gjør seg i barnehagen er prosesser som har betydning for resten av livet. Læringsmiljøet i barnehagen formes og preges av det fysiske miljøet, organiseringen og av personalet, og barna knyttes til dette læringsmiljøet.
Satsningsområde vårt er friluftsliv
Rammeplanen sier at barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Barn skal gjøre seg erfaringer med å ta vare på omgivelsene og naturen. Barn skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barn opplever tilhørighet til naturen.
Vi har et fantastisk uteområde som vi er opptatt av å utnytte godt. Gjennom friluftsliv blir barna kjent det det naturen har å by på. Det er med på å stimulere språket gjennom å beskrive, samtale og undre seg over det vi ser og opplever. Barna får brukt sansene sine til å lukte, føle og ta på ulike materialer vi finner i naturen. Barna får utfolde seg motorisk i ulent terreng og møter på mange ulike utfordringer. Vi vil vekke barnas nysgjerrighet og interesse for naturen og legge til rette for at barn skal bli kjent med de ulike årstidene og utviklingen som skjer i naturen gjennom året. En dag i uka skal avdelingene Hakkespetten, Tiuren og Mølnå på tur og da vil vi at barna har med egen sekk med drikkeflaske, matpakke og sitteunderlag. På turdag koker vi grøt til frokost. Det blir gitt informasjon om hva som forventes av innhold i sekken underveis i året.
KUMBA: 2021 – 2024
(Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen)
Prosjektet ledes av professor Monica Seland. Det er et samarbeidsprosjekt mellom DMMH, Espira, Levanger Kommune, Nord Universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager, samt 2 internasjonale partnere fra Danmark og Irland.
- Målet til prosjektet er å utvikle et godt verktøy som barnehagene selv kan bruke til å jobbe med kvalitet i egen barnehage. Det skal inkludere både intern vurdering som barnehagen gjør selv, og ekstern vurdering på tvers av barnehagene. Barnas stemme skal også ivaretas, og verktøyet skal være basert på rammeplan for barnehager.
Prosjektet skal gjennomføres i nært samarbeid med praksisfeltet, med barnehagelærere som medforskere. Bjørnang barnehage er en del av dette forskningsprosjektet som starter høst 2021 og varer til høsten 2024. Tre pedagoger deltar som medforskere i prosjektet.
BARN OG ROM
Vi har også et samarbeid med to andre kommunale barnehager i et prosjekt som heter «Barn og Rom».
Det skal bidra til at vi alle får en felles forståelse for rommets betydning for barns lek utvikling og trivsel.