Fokusområder
I Momarka barnehage jobber personalet med å gi barna trygghet, vennskap og gode opplevelser. Barnehagen har et kjempefint ute-og nærmiljø som innbyr til leik og læring, med gangvei mellom barnehagen og skolen. Vi er en praksisbarnehage som også jobber mye med prosjekt og utviklingsarbeid. Trafikkoppdragelse er et gjennomgående tema hvor vi ønsker å gi barna gode holdninger til og i trafikken.
Barnehagen skal anerkjenne og ivareta barndommens egenverdi, og bidra til at alle barn som går i barnehage skal få en god barndom, der de opplever trivsel, vennskap og lek.
«DET E MÆ DET KJÆM AN PÅ»-Vi styrker fellesskapet for barnas beste i rutinestituasjoner. Igjennom utviklingsarbeidet «det e mæ det kjæm an på» skal vi skape et enda bedre barnehagemiljø. Vi skal undersøke, evaluere og endre måter å tenke på –Vi har rettet søkelyset mot oss selv! «Det er ikke barna som leker på vår arbeidsplass –Det er vi som jobber på barnas lekeplass.»
UNIVERSITETSBARNEHAGE 2022- 2026
STUDENTENE SKAL SIKRES PRAKSIS MED HØY KVALITET
Prosjektets overordnede mål er å forbedre utdanningskvaliteten for studentene og styrke kompetanseutvikling i barnehagene gjennom et likeverdig samarbeid mellom partene. Det skal være sammenheng mellom det som skjer i barnehagene og det som skjer på campus. Vi skal sammen prøve ut nye praksisformer. Tettere samarbeid som barnehagelærerutdannere og et kontinuerlig og tett samarbeid om praksis.
KUMBA: 2021 - 2024 (Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen)
Prosjektet ledes av professor Monica Seland. Det er et samarbeidsprosjekt mellom DMMH, Espira, Levanger Kommune, Nord Universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager, samt 2 internasjonale partnere fra Danmark og Irland.
- Målet til prosjektet er å utvikle et godt verktøy som barnehagene selv kan bruke til å jobbe med kvalitet i egen barnehage. Det skal inkludere både intern vurdering som barnehagen gjør selv, og ekstern vurdering på tvers av barnehagene. Barnas stemme skal også ivaretas, og verktøyet skal være basert på rammeplan for barnehager.
Prosjektet skal gjennomføres i nært samarbeid med praksisfeltet, med barnehagelærere som medforskere. Momarka barnehage vil være en del av dette forskningsprosjektet som starter høst 2021 og varer til høsten 2024. Tre pedagoger deltar som medforskere i prosjektet.