Det er poster som er budsjettert med store beløp både på teknisk og under fellestjenester som jeg ønsker en utdyping av, da det ikke framgår av budsjettdokumentene hvorfor dette ligger delt på flere områder.
Det er heller ikke utgiftsposter i driftsbudsjettet som er knyttet opp mot selvkostområdet. Det er heller ikke disponert inntekter til de forskjellige tjenesteområdene, men kun en endring av forutsetningene basert på tidligere vedtatte budsjettposter.
De budsjetterte beløpene som refereres er postet som vedtatte budsjetter, hvor flere av disse har noen endringer basert på budsjettforslaget for i år. Jeg har ikke delt opp enda sånn at den kommende verdien ut i fra foreslåtte endringer synliggjøres, men det er innholdet i tjenestene som her er mest interessant.
Kommentar: Innledningsvis er det behov for å bemerke at spørsmålene fra Lutdal nedenfor er relatert til «Åpne data» i kommunedirektørens forslag til budsjett og økonomiplan. Disse dataene er ikke nødvendigvis identisk med enhetenes detaljbudsjetter da det som fremkommer under «Åpne data» er hvordan budsjettramme for hver enkelt enhet er bygd opp med utgangspunkt i opprinnelig budsjett for 2024.
1. Teknisk:
a. Drift og anlegg er budsjettert med et overskudd på kr 3 637 492. Blir dette liggende som overskudd i enheten - Drift og anlegg, eller tas dette inn som inntekt noe sted, og eventuelt hvor?
SVAR: Drift og anlegg pålegges å drive med overskudd fordi de skal bidra til å betale for kapitalkostnadene kommunen har med det utstyret de disponerer. Inntektene ligger på enheten Drift og anlegg, mens kapitalutgifter bokføres under kommunens «Finansinntekter og utgifter»
b. Det ligger en på Tjenester utenfor ord. kommunalt ansv. område i budsjettet, budsjettert med 5,6MNok. Hva ligger i denne tjenesten?
SVAR: Dette gjelder poster på bygninger/anlegg som ikke anvendes i direkte kommunal tjenesteproduksjon (eks. Kombinasjonsbygget, Rinnleiret og Leira mottak). Posten det henvises til er opprinnelig budsjett 2024
c. Også her er det en post på Rekreasjon i tettsted på 2,1MNok. Hva dekker denne posten?
SVAR: Denne posten dekker vinter- og sommerdrift av grøntområdene/parkene i sentrum. (F.eks. Staupområdet, Stadionparken, parkaksen, parken ved kirka, gateløpene, rabatter mm.), tømming av søppeldunker, reparering av ødelagt lyssetting og møblering mm
d. Kostnaden Distribusjon av vann på 18,6MNok ligger som en driftsutgift. Hvilke mer konkrete kostander er det vi har her?
SVAR: Dette er samlede driftskostnader i opprinnelig budsjett 2024 for selvkostområdet vann. I dette inngår lønnskostnader med 2,6 mill. kroner og øvrige driftskostnader på ca. 16 mill. kroner (de største postene er elektrisk kraft/strøm, kjøp av varer og tjenester til drift og vedlikehold til vannledninger og renseanlegg etc. (herunder kjøp av tjenester fra drift/anlegg). Finansieres i sin helhet av gebyr.
e. Kostanden Avløpsnett / innsamling av avløpsvann på 23,2MNok ligger også som en driftsutgift. Lurer også på hvilke konkrete kostnader som ligger på denne posten.
SVAR: Dette er samlede driftskostnader i opprinnelig budsjett 2024 for selvkostområdet avløp. I dette inngår lønnskostnader med 2,8 mill. kroner og øvrige driftskostnader på ca. 20,4 mill. kroner (de største postene er elektrisk kraft/strøm, kjøp av varer og tjenester til drift og vedlikehold til avløpsledninger og renseanlegg etc. (herunder kjøp av tjenester fra drift/anlegg). Finansieres i sin helhet av gebyr.
f. Forvaltningsutgifter eiendomsforvaltning ligger budsjettert med 11MNok. Hva ligger av kostander i denne posten?
SVAR: Her føres utgifter knyttet til forvaltning av kommunens bygg og eiendom (forvaltning av alle typer bygg og eiendom). Dette omfatter alle utgifter til aktiviteter som defineres som forvaltning, det vil si utgifter knyttet til aktiviteter som ligger i kostnadsklassifikasjon 23 i NS3454 om livssykluskostnader for bygg. Dette omfatter aktiviteter i eiendomsforvaltningen knyttet til eiendomsledelse og administrasjon, forsikringer av bygg og pålagte skatter og avgifter knyttet til bygg, og som typisk er forbruksuavhengig av om bygg er i drift eller ikke. Skadeforsikringer utgjør 4,5 mill. kroner av beløpet.
g. Hva er årsaken til Drift og Anlegg har budsjettert med vesentlig lavere besparelser enn 1% som ble satt i forrige budsjett? Det ligger inne en besparelse på 37 000,- for 2025 mot en driftsramme på 24,4MNok.
SVAR: Økt inntjeningskrav er lagt ift. netto driftsramme, der enheten skal drive med overskudd på 3,7 mill kr. 1 % av netto budsjett for enheten utgjør ca. kr. 37.000,-.
h. Jeg ønsker at regnskapet for Drift og anlegg for 2023 publiseres.
SVAR: Regnskapet for Drift/anlegg er publisert på lik linje med regnskap for kommunens øvrige enheter. Regnskapet vedtas på samme nivå som budsjettet vedtas.
2. Politikk, administrasjon og fellesområder:
a. Hvilke kostnader og leveranser ligger bak tjenesten Produksjon av vann under fellesområdet, avdeling Politikk, administrasjon og fellestjenester? Her er det budsjettert med 1,5MNok.
SVAR: Dette gjelder avskrivninger på anlegg, inngår som en del av grunnlag for kommunale gebyr.
b. Hvilke kostnader og leveranser ligger bak tjenesten Distribusjon av vann under fellesområdet, avdeling Politikk, administrasjon og fellestjenester? Her er det budsjettert med 6MNok.
SVAR: Dette gjelder avskrivninger på anlegg, inngår som en del av grunnlag for kommunale gebyr.
c. Hvilke kostnader og leveranser ligger bak tjenesten Avløpsnett / innsamling av avløpsvann under fellesområdet, avdeling Politikk, administrasjon og fellestjenester? Her er det budsjettert med 9,5MNok.
SVAR: Dette gjelder avskrivninger på anlegg, inngår som en del av grunnlag for kommunale gebyr.
d. Hvilke kostnader og leveranser ligger bak tjenesten Kommunale veier, miljø og trafikksikkerhetstiltak og parkering under fellesområdet, avdeling Politikk, administrasjon og fellestjenester? Her er det budsjettert med 13,5MNok
SVAR: Dette gjelder avskrivninger på anlegg.
e. Hvilke kostnader og leveranser ligger bak tjenesten Rekreasjon i tettsted under fellesområdet, avdeling Politikk, administrasjon og fellestjenester? Her er det budsjettert med 1,3MNok
SVAR: Dette gjelder avskrivninger på anlegg.
f. Hvilke kostnader og leveranser ligger bak tjenesten Administrasjon under fellesområdet, avdeling Politikk, administrasjon og fellestjenester? Her er det budsjettert med 25,7MNok.
SVAR: Her ligger flere poster, de største er avskrivninger (spesielt knyttet til IKT), Gevinst 24/7, Bedriftshelsetjeneste, Bankgebyrer, kontingenter (bl.a. KS med 1,2 mill. kroner), lønn hovedtillitsvalgte, ansvarsforsikringer
g. Hvilke kostnader og leveranser ligger bak tjenesten Administrasjon under Service- og digitaliseringssenter, avdeling Politikk, administrasjon og fellestjenester? Her er det budsjettert med 16,7MNok
SVAR: Her ligger budsjettet for Service og digitaliseringssenteret. De største postene er lønn til ansatte og drift av den kommunale bilparken. Når det gjelder enhetens oppgaver henvises til kommunedirektørens budsjettforslag
h. Hvilke kostnader og leveranser ligger bak tjenesten Administrasjon under Kommunedirektoren med stab, avdeling Politikk, administrasjon og fellestjenester? Her er det budsjettert med 16,5MNok
SVAR: Primært ligger lønnskostnader til ansatte her. Kommunedirektør m/stab består av kommunens strategiske ledelse, stabs- og støttefunksjoner knyttet til kommunens administrative ledelse. Dette innebærer at sentrale rådgiverfunksjoner innen bl.a. samfunnsutvikling, økonomi og personal/HR er organisert her.
i. Hvilke kostnader og leveranser ligger bak tjenesten Rekreasjon i tettsted under fellesområdet, avdeling Politikk, administrasjon og fellestjenester? Her er det budsjettert med 1,3MNok.
SVAR: Dette gjelder avskrivninger på anlegg.
j. Under tjenesteområde Fellesområder - 1800, ligger den en post på Diverse utgifter på 30,2MNok. Hva inngår i denne posten?
SVAR: Dette er opprinnelig budsjettert avsetning til dekning av lønnsoppgjør i 2024.
3. Oppvekst og utdanning:
a. Under tjenesteområde Barnehage er det en post som heter Styrket tilbud til barnehagebarn, budsjettert med 13,3MNok. Hva ligger det i tjenesten, og er dette lovpålagt?
Svar: Her ligger utgifter til spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven § 31 og utgifter til tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne etter § 37 i barnehageloven. Enkeltvedtak basert på sakkyndige vurderinger ligger til grunn for kostnaden.
b. Under barnevernet ligger to poster under tjenesten Barneverntiltak når barnet ikke er plassert av barnevernet. Samlet kostnad på 19,3MNok. Hvordan dekkes disse kostnadene?
Svar: Dette er utgifter i forbindelse med tiltak som gis til barn som bor i hjemmet med støtte fra barnevernet i ulik form. Kostnadene dekkes over frie inntekter til kommunen gitt i rammetilskuddet.
4. Helse og velferd
a. Vi har en budsjettert kostnad til BPA på 19,7MNok. Hva er det som driver denne kostnaden, og hvordan finansieres den?
Svar: Det som driver denne kostnader er vedtak til hver enkelt bruker som har denne tjenesten og vedtakene genererer en lønnsutgift. Den finansieres gjennom rammen enheten har fått tildelt. I tillegg blir noe finansiert med refusjon fra staten da noen få av disse brukeren har så omfattende tjenester at de kommer under ordningen ressurskrevende tjenester.
Det ble et politisk vedtak på at brukere som fikk innvilget BPA skulle ha mulighet for fritt brukervalg. Det vil si at de selv velger hvilken leverandør de ønsker skal utføre tjenesten.
Per oktober 2024 fordeles 70 371 timer per år med innvilget timer med vedtak om BPA på 35 brukere. Av disse 35 brukere har 5 valgt Levanger kommune som leverandør. Resten er private leverandører. I 2024 er timeprisen som Levanger kommune faktureres fra disse private leverandørene på kr. 500,- pr. time. Det vil si at kostanden egentlig skulle vært høyere for Levanger kommune, men ikke alle bruker sine tildelte timer og kostnaden blir dermed lavere.
Sammenlignet så var antallet brukere med BPA tjeneste i 2019 11 stk, og årstimetallet var da på 22850 timer. Det har vært en kraftig økning i BPA de siste årene og dette får utslag i økte kostnader for kommunen.
b. Fysio- og ergoterapi er budsjettert med 13,8MNok. Hvor mange fysio- og ergoterapauter har vi, samt øvrige kostander knyttet til tjenesten?
Svar: Budsjett for 2024 er på kr 19.9 millioner. Dette er en økning fra tidligere som følge av omorganisering fra 1.januar 2024. Da ble fysio og ergoterapeuter som tidligere arbeidet kun på institusjon/Staup slått sammen til en avdeling. Forslag til budsjett for 2025 er kr 19,6Mnok
Det er 11 driftsavtaler/driftstilskudd fordelt på 12 fysioterapeuter. Dette er eksklusivt Steiro og Selseth Fysioterapi. De har avtale med kommunen, men driftes selvstendig.
Årsverk i avdelingen:
Sansekoordinator/syn og hørselskontakt: 1 årsverk/helsefagarbeider.
Etter omorganisering fikk vi innlemmet kortidslager som låner ut kommunale hjelpemidler for kortidslån samt montering trygghetsalarmer: 3 årsverk.
Ergoterapeuter: Det er planlagt med 6 ergoterapeuter i 2025: Det er en reduksjon på 1,8 årsverk fra 2024.
Fysioterapeuter: 7 fysioterapiårsverk + 1 turnusfysioterapeut.
Avdelingsleder: 1 årsverk.
Det meste av kostnadene er relatert til lønn til ansatte og utbetaling av driftstilskudd. Det gis fastlønnstilskudd på i overkant av kr 200 000 per årsverk, til fysioterapeuter med driftstilskudd. Det er minimale kostnader knyttet til utstyr og hjelpemidler. Avdelingen mottar en del kassert utstyr fra NAV hjelpemiddelsentral, som er med på å holde kostnadene nede.
c. Ruskoordinator er budsjettert med 4,2MNok. Hvor mange koordinatorer har vi, samt øvrige kostnader til tjenesten?
Svar: Avdeling for psykisk helse og rus (ansvar 3405) har i 2024 et totalt budsjett på kr 17,3 MNok. Ruskoordinator er en del av avdeling for psykisk helse og rus.
For 2025 er det budsjettert med 900 000 kr + statstilskudd på kr 1 700 000 kr, totalt 2,6Mnok.
Per i dag er det 2 ruskonsulenter og en miljøarbeider tilknyttet dette. I all hovedsak benyttes midlene til lønn til ansatte.
Det er flere lovpålagte oppgaver som ivaretas av de 3 ansatte. LAR oppfølging og Rådgivende enhet for russaker. I år man har innbyggere i kommunen som har legemiddelassistert rehabilitering (LAR) skal de ha en kommunal kontaktperson.
Levanger kommune har pr dato 10 innbyggere med denne tjenesten som følges opp av de 3 ansatte som beskrevet ovenfor.
Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) ved opioidavhengighet - nasjonal faglig retningslinje - Helsebiblioteket
Forskrift om legemiddelassistert rehabilitering (LAR-forskriften) - Lovdata
Det er også en lovpålagt oppgave å ha en rådgivende enhet for russaker i kommunen.
Rådgivende enhet for russaker - Helsedirektoratet
Investering
I Excel fila for investering som ligger ute, så er det på postene som handler om vann og avløp under selvkost mange poster, men de har en felles beskrivelse som ikke forteller oss hva investeringene gjelder.
Jeg ber om at dere oppdaterer dokumentet, sånn at vi er i stand til å sette oss inn i hvilke investeringer det er snakk om på de enkelte postene, og da har mulighet til å verifisere informasjon som ligger ut i budsjettpresentasjonen. Med så mage poster, så ser det ut som at vi ikke har informasjon om alle postene, og da må vi kunne stille spørsmål til de.
Grunnlag investeringsbudsjett vann og avløpSVAR: Investeringene i vann/avløp er beskrevet under Investeringer i økonomiplanen i kommunedirektørens forslag, samt at det tidligere under Spørsmål og svar er lagt ut en investeringsplan (spørsmål fra Lutdal besvart 11.11.2024).