Vi tester utlånstilbud i Åsen

Nå er det mulig å bestille bøker, lydbøker og tegneserier fra biblioteket til bytteboden i Åsen.

Dette er et samarbeid mellom Levanger bibliotek, Framtiden i våre hender, Bunnpris Levangernesset og Åsen barnehage.

– Vi tester tilbudet for å få innsikt i behovet for et desentralisert bibliotektilbud og mulighetene som ligger i denne formen for samskaping, sier biblioteksjef Yngvild Knudsen i en pressemelding.

Bytteboden er en selvstyrt møteplass for kreativitet og gjenbruk i regi av Framtiden i våre hender der innbyggerne har mulighet å levere og/eller ta med barneklær og -sko, bøker og utstyr.

– Framtiden i våre hender spurte biblioteket om vi ville bruke rommet til et desentralisert bibliotektilbud da det ikke finnes på Åsen. Med dette samarbeidet kan vi teste et tilbud som ikke krever en ekstra kostnad per i dag, mener Knudsen.

Prosjektleder for Bytteboden, Anke Sommer-Lilleenget forteller at de er opptatt av sirkulær økonomi og sosial bærekraft, og folkebibliotekene er en av de viktigste aktørene der.

– Derfor er vi veldig glade for at Levanger bibliotek ønsker å teste et tilbud som fremmer delingskulturen i Åsen.

Åsen barnehage har vært samarbeidspartner i prosjektet Bytteboden fra starten og blir del av dette samarbeidet også.

– Vi bidra gjerne for å gjøre kulturtilbud tilgjengelig for flere i distriktet, sier styrer i Åsen barnehage Ingvild Augdal.

Lånere vil kunne bestille materiale ved å sende epost eller ringe til Levanger bibliotek, og man kan kun bestille bøker som finnes i biblioteket. Bøkene blir hentet på Levanger bibliotek av Bunnpris tirsdag ettermiddag, og kan fra onsdag hentes på Bytteboden.

– Dette er et positivt tiltak for Åsen som vi gjerne vil bidra til når vi først kjører rundt i kommunen for å levere dagligvarer til kunder, sier daglig leder i Bunnpris Levangernesset Frode Kokkin.

Lånetidene er de samme som om du låner de på biblioteket, og man kan levere enten i Bytteboden eller på et bibliotek hvor som helst i landet

Slik går du fram: