Ut på litteraTUR med Levanger bibliotek

Biblioteket bidrar på mange måter til folkehelse og sosial bærekraft, og i år kan du nyte bibliotektilbudet også når du ferdes i naturen.

Bilde av Vidar Lund ved siden av orienteringspost og laminerte boksider. - Klikk for stort bildeBiblioteksjef Vidar Lund på tur i Staupsmarka Anke Sommer-Lilleenget

- I år har vi satt oss som mål å bevege oss ut av bibliotekets lokaler og jobbe med natur og friluftsliv, sier biblioteksjef Vidar Lund.

Prosjektet «Levanger bibliotek mot en bærekraftig framtid» er støttet av Nasjonalbiblioteket, og fokuserer på bærekraftsmål 17 (Samarbeid for å nå målene), og derfor har vi invitert flere aktører inn i samarbeidet.

- Sammen med Frol IL Orientering, OK Skøynar, Frosta Historielag og Aktivitetshuset i Levanger kommune har vi skapt tre ulike tilbud: Hyttebibliotek, LitteraTURstier og Aktiv formidling i naturen, forklarer prosjektleder Anke Sommer-Lilleenget.

- Med disse tilbudene har vi skapt flere gratis aktiviteter for alle, som legger til rette for litteraturopplevelser i hele kommunen. Dette er vi veldig glade for, sier Vidar Lund.

Hyttebibliotek

De åpne hyttene på Sønningen og Fjellhov, begge to 10-på topp-mål, har blitt utstyrt med et lite hyttebibliotek med bøker for barn, lokalhistorie og faglitteratur om sopp og planter. Da kan du kose deg med en bok når du tar en velfortjent pause. Idrettslaget på Ekne, Turistforeningen og Frosta Historielag er samarbeidspartnere.

LitteraTURsti

Bilde av Livet - illustrert av Lisa Aisato foran Ekne kirkeforan - Klikk for stort bildePå tur med Lisa Aisato

Ta med barna på en LitteraTURsti og kombiner trim med litteraturopplevelser! Vi har hengt opp laminerte boksider ved orienteringsposter fra Frol IL Orientering og OK Skøynar. De grønne stiene befinner seg på Røstad, Staupsmarka, Markabygda og Ekne, og du kan laste ned kartene gratis her:

For denne sesongen har vi valgt utdrag fra følgende bøker:

• «Badesommar» av Ruth Lillegraven, illustrert av Mari Kanstad Johnsen, finnes på Røstad
  • «Alle barna» av Bjørn Rørvik, illustrert av Eivind Gulliksen, finnes i Staupsmarka
  • «Alle må bæsje» av Lena Lindahl, illustrert av Jens A.Larsen Aas, finnes i Markabygda
  • «Livet – illustrert» av Lisa Aisato, finnes på Ekne

Vi takker for tillatelse fra forfatterne, illustratørene og forlagene!

Sidene henger i sommer og blir tatt ned samtidig med postene.

Aktiv formidling på tur

I høst planlegger vi et samarbeid med Aktivitetshuset. Aktivitetshuset er et lavterskeltilbud som ønsker å bidra til økt livskvalitet, mestring og flere muligheter for en aktiv og meningsfull tilværelse for innbyggerne i Levanger kommune. En av aktivitetene Aktivitetshuset tilbyr er turgruppa, som møtes hver onsdag for å gå kortere eller lengre turer: https://levanger.friskus.com/events/c96ccbc0-f056-4951-aeda-ba38cabbadc4 . I høst skal bibliotekansatte være med på noen turer og presentere variert litteratur og annet bibliotektilbud når gruppa tar pause.

Kontakt:

Anke Sommer-Lilleenget, prosjektleder, mobil 40519197, e-post anksom@levanger.kommune.no Vidar Lund, biblioteksjef, mobil 402 11 624, e-post vialun@levanger.kommune.no