Etterlyser flere møteplasser for ungdom

Ungdommen er klar i sin tale til politikerne: De ønsker seg flere møteplasser.

1. rekke f.v.: Håkon Henriksen Voll, Anne Eline Vehus Skjerve, Ulrik Rørstrand Gustavsen, Ema Kirklaite, Leonard Jensen, Bjørn Kosberg, Kasper Buberg, Isak Moan Lorås, Camilla Støre (rådgiver og koordinator for Ungdomsrådet). 2. rekke f.v.: Andrea Dalen, Cecilie Olaussen, Randi Elise Tennfjord, Emma Kristiansen Stene, Emma Barstad, Mina Sofie Jensen.

10. januar hadde Ungdomsrådet i Levanger møte på Rådhuset. Her tok de stilling til flere viktige saker for ungdommen i kommunen.

Lenke til hele saklista og møteprotokollen.

Leder Leonard Jensen (t.v.) og Cecilie Olaussen presenterte seg for kommunestyret i desember i fjor.

I forkant av møtet tok vi en prat med flere av ungdommene for å høre hvilke forventninger de hadde til sin rolle i Ungdomsrådet og hvilke saker de er opptatt av.

Kasper Buberg, Åsen ungdomsskole

Jeg ble valgt inn fordi læreren oppfordret meg til det og jeg har ledig tid å bruke på et sånt verv. Jeg er opptatt av at vi har et bra idrettstilbud i Åsen, og vi har jo en ganske ny hall. Men min fremste kampsak er at det skal bli billigere å være med på aktiviteter, så flere kan bli med.

Kasper Buberg.

Håkon Henriksen Voll, Levanger ungdomsskole

Jeg ble nominert gjennom elevrådet og vant valget der. Jeg bryr meg om ungdommen i Levanger og hvordan vi har det. Mine kampsaker er billigere idrettstilbud. Treningsavgifta må være så lav som mulig. Og vi trenger flere steder der ungdommen kan “henge”.

Håkon Henriksen Voll.

Emma Kristiansen Stene, Skogn ungdomsskole

Jeg ble valgt inn i Ungdomsrådet gjennom elevrådet. Min motivasjon til å være med er at jeg har lyst til å få fram sakene fra skolen vår, og ta de lengre enn vårt eget elevråd. Akkurat nå jobber vi med et forslag om å gjøre om svømmehallen til noe annet. Den står jo tom nå, og bør kunne brukes, kanskje som en skatehall, som er et av forslagene.

Emma Kristiansen Stene.

Cecilie Olaussen, Åsen ungdomsskole

Jeg er med i ungdomsrådet fordi jeg ønsker å få fram meningene fra ungdommene i Åsen. Det har vært mye i media om hvor dårlig forfatning skola vår i, men nå har vi endelig fått spikret at det skal bygges ny, og det er vi veldig glad for.

Cecilie Olaussen.

Isak Moan Lorås, Vårtun skole

Jeg er vel det som kan kalles en engasjert ungdom, og har tid på ettermiddag og kveld til å være med på dette. Jeg vil jobbe for et bedre transporttilbud for ungdom i hele kommunen, og et bredest og billigst mulig idrettstilbud.

Isak Moan Lorås.

Les mer om Ungdomsrådet på denne siden.