I Ytterøy barnehage er vi opptatt av at barnehagen skal være et trygt og godt sted å være. Personalet jobber med å gi barna trygghet, gode opplevelser og vennskap. Alle barn skal oppleve at de er inkludert, at de er en viktig del av fellesskapet. Vi er en flerspråklig barnehage, noe vi ser som en styrke og derfor har vi et ekstra fokus på språk.
Vi legger til rette slik at barna kan være fysisk aktive store deler av dagen både inne og ute. I rammeplanen står det at barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Barna skal oppleve trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt. Personalet skal blant annet gi barna tilgang til varierte og utfordrende bevegelses-miljøer, sanseopplevelser og kroppslig lek ute og inne, i og utenfor barnehageområdet. Vi i Ytterøy barnehage tilrettelegger rom på avdelingene der barna kan utfolde seg, vi bruker gymsalen på skolen ukentlig og vi tar med barna på turer i nærområdet som byr på mange utfordringer.
Avdelingene samarbeider mye ved at barna går på besøk til hverandre. De eldste barna på småbarnsavdelinga drar på turer sammen med de yngste på storbarns-avdelinga og personalet samarbeider daglig på tvers av avdelingene for at barnehagedagen skal bli best mulig både for små og store. Samarbeidet mellom avdelingene gjør at man får til gode overganger. Vi har tett samarbeid med skolen og det letter overgangen for skolestarterne våre. Ansatte i barnehage og skole har felles arbeidsrom og vi bruker de samme møterommene.
Barnehagen er opptatt av å skape lokal tilhørighet og har nært samarbeid til lag og foreninger i bygda og hele Ytterøysamfunnet.
KUMBA: 2021 - 2024 (Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen)
Prosjektet ledes av professor Monica Seland. Det er et samarbeidsprosjekt mellom DMMH, Espira, Levanger Kommune, Nord Universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager, samt 2 internasjonale partnere fra Danmark og Irland.
Målet med prosjektet er å utvikle et godt verktøy som barnehagene selv kan bruke til å jobbe med kvalitet i egen barnehage. Det skal inkludere både intern vurdering som barnehagen gjør selv, og ekstern vurdering på tvers av barnehagene. Barnas stemme skal også ivaretas, og verktøyet skal være basert på rammeplan for barnehager.
De fleste kommunale barnehagene i Levanger kommune er med i dette prosjektet. Ytterøy barnehage ble dessverre for liten, men vi får være med på kursdager og lære om verktøyene som brukes.