Retten til koordinator fremgår av pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5 b. Pasient, bruker eller dennes representant som mener at retten til koordinator er brutt, kan klage til statsforvalteren etter reglene i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7.
Klagen kan gjelde
- avslag på ønske om koordinator
- endring eller opphør av koordinator
- manglende oppfyllelse av rett til koordinator
Se Rundskriv til pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7 for mer informasjon om klagereglene. Se også Veileder for saksbehandling etter helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 4 om behandling av klagesaker.
En slik klage, som i første omgang skal sendes til kommunen, vil kunne begrunnes med at tjenestemottakeren opplever at koordinator oppfyller dens lovpålagte plikter eller at man ikke får tilbud om koordinator når en har krav på det. Klageadgangen etter pbrl. § 7-2 omfatter i tillegg en rekke rettigheter, bl.a. retten til brukermedvirkning og informasjon.
Avgjørelser om koordinator kan påklages videre til Statsforvalteren etter pbrl. § 7-2. Helse- og omsorgspersonell skal gi veiledning om retten til å klage, og ved behov bistå i utforming av klage.