Levanger stasjon

Byggeår: 1902
Adresse: Jernbanegata 14 C
Arkitekt: Paul Armin Due
Stilart: Gotisk/Romantisk
Fredet: 2002

Historikk
Levanger stasjon stod ferdig i 1902, og var mellomstasjon for Hell-Sunnanbanen som offisielt ble åpnet i 1905. Stasjonsbygningen var tegnet av arkitekt Paul Armin Due (1870-1926). Han var sønn av arkitekt Paul Due (1835-1919). Far og sønn arbeidet i samme arkitektfirma fra 1898, og tegnet stasjonsanleggene på strekningen Hell-Sunnan midt i en periode med omfattende jernbaneutbygging. Paul Armin Due virket i en 20-årsperiode, og leverte over 2000 tegninger til jernbanen. Historisme og sveitserstil preger hans første arbeider, men etter hvert som stilidealene skiftet, tegnet han også trebygninger i dragestil og jugendstil.


Hell-Sunnanbanen ble vedtatt som en del av Nordlandsbanen. Denne var planlagt å skulle gå til Mo i Rana og videre til Bodø. Grunnen til at banen først ble vedtatt frem til Sunnan, var uenighet om traseen videre skulle gå via Namsos eller direkte til Grong. Terrenget banen skulle gå gjennom, bød på store utfordringer. Linjen ble lagt på tvers av landskapsformene, slik at det ble mange opp- og nedstigninger. Dessuten støtte man på kvikkleire som bød på store problemer.
På Levanger stasjon stod det opprinnelig en stasjonsbygning, uthus av laftet tømmer, vogngodshus med gjennomgående spor, vanntårn og lokomotivstall med kullskur og svingskive. I dag står stasjonsbygningen og lokomotivstallen tilbake. Levanger stasjon er bygd i murt og pusset tegl. Den markante stasjonsbygningen ligger med hovedinngangen vendt mot byen, i enden av Sverres gate, og er et viktig fondmotiv som styrker byplanen fra 1846. Innkjøring fra Jernbanegata fører opp til hovedinngangen som er omgitt av parkanlegg med plen og bjørketrær på begge sider. Sentrisk på stasjonsbygningen ble det ble det anlagt en sirkelformet blomsterrabatt, en rotunde, som man finner på mange stasjoner.

Tidligere var det anlagt små kjøkken- og bærhager ved Levanger stasjon. Kolonihager langs jernbanespor var vanlig for å spre kunnskap til folket. Sammen med parken ble området brukt som rekreasjon for de reisende mens de ventet på neste tog.
Stasjonsbygningen på Levanger stasjon går for å være den best bevarte bygningen på strekningen Hell-Sunnan, og ble fredet av Riksantikvaren i 2002.