Boligsoneparkering

Fra 1. november innføres boligsoneparkering i deler av Levanger sentrum.
Ordningen skal sikre at beboere i sentrumsnære områder får bedre tilgang på parkering nær egen bolig.
Her finner du informasjon om hvordan du søker, hvilke adresser som kvalifiserer, og hvordan du endrer eller stopper avtalen din.

Boligsoneparkering bestilles her

Slik søker du om boligsoneparkering

Du kan ikke bestille via SmartPark-appen, men gyldig tillatelse vil vises der når den er aktiv.

Fremgangsmåte:

  1. Logg inn med mobilnummer og engangskode fra SMS
  2. Velg Parkeringsavtale - Levanger
  3. Velg hvilken boligsone (10 eller 20) du skal søke i
  4. Du får nå fire valg for type avtale

Dersom du eier bilen og bor på kvalifisert adresse

Velg Månedsavtale eller Årsavtale (ikke "manuell").

  • Fyll inn registreringsnummer på bilen
  • Velg oppstartsdato
  • Søknaden godkjennes automatisk dersom vilkårene er oppfylt og det er ledig kapasitet i sonen

Dersom søknaden ikke godkjennes, må du i stedet velge Måneds-/årsavtale manuell (se under).

Dersom du ikke eier bilen, eller ikke bor på en kvalifisert adresse

Velg Månedsavtale manuell eller Årsavtale manuell.
Her må du:

  • Fylle inn registreringsnummer
  • Laste opp dokumentasjon på at du
    • Eier bilen
      og
    • bor på en kvalifisert adresse

Etter du har søkt

Du får bekreftelse på SMS når søknaden er behandlet.
Avtalen er ikke gyldig før den er betalt.

Ved godkjenning → Logg inn igjen, trykk “Bestill” på avtalen og gjennomfør behandling. 

Ved avslag → Du får en begrunnelse. Du kan søke på nytt hvis du har oppdaterte opplysninger.

Endre eller stoppe avtalen

Månedskort og årskort fornyes automatisk.

For å stoppe automatisk fornyelse:

  1. Logg inn i kundeportalen
  2. Trykk “stopp” på aktuell avtale → Avtalen løper da ut betalt periode og stopper deretter

Hvis du velger “Slett avtale”,  slettes den umiddelbart. Innbetalt beløp refunderes ikke automatisk.

Endre bil

Du kan endre registreringsnummer både i kundeportalen og i SmartPark-appen → Velg “Endre avtale” og legg inn nytt nummer.

Kvalifiserte adresser

Boligsone 10:

  • Jernbanegata 12 og 14B (partall)
    samt 15B–17A og 17B (oddetall)
  • Halsanvegen 4–12 (partall)
  • Håkon den godes gate 12–20 (partall) og 1–29 (oddetall)
  • Kirkegata 6–44 (partall) og 13–41 (oddetall)
  • Sjøgata 2–14 (partall)

Boligsone 20:

  • Jernbanegata 20-38 (partall) og 27-39 (oddetall)
  • Håkon den godes gate 32-48 (partall) og 33-43 (oddetall)
  • Kirkegata 50-66 (partall) og 43-71 (oddetall)
  • Sjøgata 16-42 (partall)

 

Boligsoneparkering bestilles her