Omdisponering av dyrka eller dyrkbar jord

Omdisponering betyr at det gis en tillatelse for at dyrka jord eller dyrkbar jord kan brukes til andre formål enn jordbruksproduksjon. I utgangspunktet er det forbudt med omdisponering, men kommunen kan i særlige tilfeller gi en tillatelse.

For arealer som er dyrka jord, må du søke om omdisponering dersom arealet skal brukes til andre formål enn jordbruksproduksjon. Dette kan for eksempel være oppføring av bygg, planting av skog, anlegg av dammer, ved uttak av jord, masse eller torv eller etablering av massedeponi.

For arealer som er dyrkbar jord må du søke om omdisponering dersom tiltaket betyr at arealet ikke kan brukes til matproduksjon i fremtiden.

Slik søker du

Det finnes ikke et eget skjema for å søke om omdisponering av dyrka og dyrkbar jord. For å søke må du sende et skriftlig fritekstbrev. Søknaden må inneholde

• hvem som søker og grunnopplysninger om eiendommen
  • eiendommens totalareal
  • når eiendommen består av flere teiger, må det fremgå hvordan teigene ligger i forhold til hverandre
  • hva slags bebyggelse det er på eiendommen
  • planstatus for området som omfattes av søknaden
  • formålet med omdisponeringen, og hvorfor du bør få samtykke
  • eventuelle rettigheter tilknyttet eiendommen

I tillegg skal du legge ved kart for eiendommene, hvor arealet du ønsker omdisponert er tegnet inn.

Send søknaden med vedlegg til kommunen.

Mer informasjon finner du her: Omdisponering - Landbruksdirektoratet