Tilskudd til tiltak i beiteområder

Beitelag kan søke om tilskudd til tiltak som bidrar til å legge til rette for best mulig utnyttelse av beite i utmark, redusere tap av dyr på utmarksbeite og fremme fellestiltak i beiteområdene.

Hvem kan søke?

Lag, foreninger og foretak som driver næringsmessig beitedrift kan søke. Enkeltforetak kan søke når det på grunn av naturgitte eller driftsmessige forhold ikke ligger til rette for samarbeid.

Slik søker du

Du søker tilskudd på elektronisk søknadsskjema i Altinn ved å logge inn via ID-porten. Mer informasjon og søknadsskjema finner du her: Tilskudd til tiltak i beiteområder - Landbruksdirektoratet

Krav til vedlegg og vilkår til søknadene

• Kostnadsoverslag, finansieringsplan og prosjektplan o.l.

• Ved søknad om tilskudd til faste installasjoner som sperregjerder og sankeanlegg, må det foreligge skriftlig avtale med grunneier på 10 år. Avtaler legges ved søknaden.

• Ved søknad til innkjøp av NoFence skal det legges ved en beskrivelse av hvordan skifte av batteri skal gjennomføres i beiteperioden.

• For eget arbeid godkjennes en maksimalsats på 350 kr/t. Ved bruk av egne maskiner godkjennes inntil 650 kr/t.

• Faste installasjoner kan ikke omsøkes på nytt før det har gått minst 15 år.

• Tiltak i beiteområder som også har betydning for reindriftsinteressene må avklares med reindriftsnæringa før innsending av søknad.

Søknadsfrist

Søknadsfrist for tilskudd til tiltak i beiteområder i Levanger kommune er 1. april.

Prioriterte tiltak i Levanger kommune 2022

1. Ordinære investeringstiltak herunder sperregjerder, sanke- og skilleanlegg, gjeterhytter etc.

2. Investering i teknologi som fremmer bruk av utmark til beite (f.eks. NoFence, Findmysheep, merkeavlesere osv.).

3. Tilskudd til planlegging og tilrettelegging, herunder etablering av nye beitelag, utarbeiding av beiteplan, prosjekter som stimulerer til økt beitebruk, planlegging av større investeringer etc.

Generelle prioriteringer av tilskudd til tiltak i beiteområder i Levanger kommune:

• Søknader fra beitelag om fellestiltak vil bli prioritert, framfor søknader fra enkelt bruker som ikke driver organisert beitebruk.

• Det kan gis tilskudd med inntil 50% av godkjent kostnadsoverslag til alle tiltak.

• Ved innkjøp av elektronisk overvåkningsutstyr kan det gis tilskudd for inntil 50% av dyretallet i beitelaget.

• For alle søknader der søker har mulighet til å søke samfinansiering av tiltaket fra andre midler, kan det fastsettes lavere tilskuddssats.

• Hvis søknadsomfanget blir større enn rammen for tilskudd, kan søknader om tilskudd avslås med henvisning til knapphet på midler, eller alternativt utsettes til neste år.

Retningslinjer og prioriteringer, Levanger kommune 2022  (PDF, 122 kB)