Tittel: “Tvisyn”
Kunstner: Phillip Dommen, 2012
"Tvisyn", Phillip Dommen (2012) Foto: © Phillip DommenPhillip Dommens skulpturgruppe er lett å få øye på der den er plassert rett foran hovedinngangen til Trønderhallen. Med både svømmehall, flerbruks-/idrettshall, klatreanlegg, møterom, kafé, badebutikk og mingleområde, er Trønderhallen et populært møtested for lokalbefolkningen. Selv om skulpturgruppen er godt synlig for besøkende på vei inn og ut av bygget, gjemmer den også på overraskelser for den som tar seg litt ekstra tid.
Tittelen «Tvisyn», som både kan bety «dobbeltsyn» og «evnen til å se en sak fra flere sider», viser til at alle figurene har to blikk-vinkler. I utformingen av skulpturene har kunstneren brukt to akser, og slik benyttet seg av et optisk virkemiddel som gjør at figurene fremstår helt ulike, avhengig av hvor en ser dem fra.
Håndballspilleren vi ser på vei inn mot inngangen, blir for eksempel til en stige for den som velger å betrakte verket mot sjøsiden. Sett fra den ene vinkelen forestiller skulpturene mennesker i bevegelse og fysisk aktivitet, og speiler den aktiviteten som foregår inne i hallen. Når vi endrer perspektiv og utsyn, ser vi en samling objekter, en kopp, en hest, et hus, en stige og blomsten linnea. Med dette grepet inviterer kunstneren oss til å reflektere over sammenhengen mellom den menneskelige aktiviteten og det disse objektene kan symbolisere; for eksempel «historie», «hverdagsliv» og «mestringsfølelse».
Om natten, når lyset slår seg på i den siden av skulpturene som vender mot parkeringsplassen, vil betrakteren først oppfatte lyslinjer, et uttrykk for de ulike energiene som strømmer gjennom figurene, før de menneskelige formene etter hvert trer frem.
“Tvisyn”, Phillip Dommen (2012) Foto: Phillip Dommen
Kunstnerens egen nettside
«Brytning»
Kunstnere: Bjørg Nyjordet og Magnar Gilberg, 2011
Inne i vestibylen til hallen finner vi skulpturen «Brytning» av kunstnerparet Bjørg Nyjordet og Magnar Gilberg. Skulpturen består av 624 treklosser i gran, og her er det kunstnernes fascinasjon for de kvaliteten som bor i selve materialet som har satt premisset for den endelige utformingen av skulpturen. Kunstnerne har undersøkt en prosess som skjer inne i trematerialet; når en modul utsettes for ytre krefter og indre spenninger blir aktivisert slik at modulens egenskaper påvirkes. Det er denne modifiserte modulen som kunstnerne her har gitt en romlig form.
Bjørg Nyjordet og Magnar Gilberg har stadig vendt tilbake til tre som materiale i sitt kunstnerskap. Her viser de sin evne til å lytte til materialets «vilje», når de skaper en form som synliggjør et forhold mellom styrke og skjørhet, mellom treets iboende egenskaper og kunstnernes forståelse for form og materiale.
Kunstkonsulenter: Jorun Kraft Mo og Anita Hillestad