Medvirkning

Barns medvirkning

Når ansatte viser interesse for hva barn er opptatt av, og tar dette med videre i samtaler og aktiviteter, bidrar det til at barna får være med og medvirke. 

Å la barna medvirke handler om å høre på dem og gi dem mulighet til å påvirke det som skjer rundt dem. Dette gjelder for alle barn, også de minste eller de som ikke snakker så mye. Å lytte aktivt innebærer å prøve å forstå hva barnet uttrykker, enten gjennom handlinger, kroppsspråk, eller andre måter å uttrykke seg på. Dette kan også være fysiske handlinger som å slå, bite, eller rope. Aktiv lytting betyr å forsøke å se bak barnets handlinger for å forstå dets behov og ønsker. 

Det er viktig at du tar barns følelser og uttrykk på alvor.

Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet, jf. barnehageloven § 1 og § 3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen.

Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov.

Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.

 

Her kan du lære mer om barns medvirkning:

Barns medvirkning

Lurer du på noe, så spør de andre ansatte! Ingen spørsmål er dumme!