Donerer bru til Ukraina

Levanger kommune og Bane NOR donerer Sæther bru til Ukraina. Broen må rives og erstattes med en bredere bro. Den gamle broen kommer nå til nytte i et krigsherjet Ukraina. 

I forbindelse med bygging av kryssingsspor på Sætersmyra må Bane NOR bygge ny og lengre bro.
Da dette ble kjent var det organisasjonen Midt-Trøndelag for Ukraina som spurte om den gamle broen kan doneres til Ukraina.

  • Behovet for hjelp til Ukraina er stort. Etter flere år med krig er det mangel på det meste, også broer. Vi er svært glade for å kunne bidra.
    At broen nå kommer til nytte der hvor behovet er som størst er svært hyggelig, sier Anita Ravlo Sand ordfører i Levanger kommune.

 

I god stand

Det er brua som går fra Sætersmyra til Gamle kongeveg som er revet, og skal erstattes med ei bredere bru. Bakgrunnen er at det skal bygges et krysningsspor som gjør at togene kan møtes langs hele Sætersmyra. Dette gjør at den nåværende brua er for kort.
Brua, som er beregnet for en aksellast for inntil 10 tonn, ble første gang tatt i bruk i 1902 og den er fornyet senest i 2011. Ei så ny bru ville normalt sett ikke blitt byttet ut hadde det ikke vært for at den er for kort.  Nå er broen allerede demontert og fraktet bort fra Østborg. Fram til alle godkjennelser er på plass blir den lagret i påvente av frakt videre til Ukraina.
Den Ukrainske ambassaden i Norge opplyser at broen så snart som mulig vil bli fraktet på lastebil til Ukraina, mot grensen til Russland.  

  • Vi er svært glade for denne muligheten. Siden broen er i god stand, kan den gjøre nytte for seg i mange år fremover.
    At den i tillegg kommer til nytte i et land som er herjet av flere år med krig er en ekstra bonus, sier Ingunn Skaufel prosjektsjef for kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen i Bane NOR. 

 

Storsatsning i Trøndelag  

Arbeidene er en del av en større satsning for å bedre togtilbudet i Trøndelag. Totalt er det 20 prosjekter som skal gjennomføres på strekningen mellom Støren og Steinkjer innen utgangen av 2029. 

I Levanger kommune er skal det bygges nye kryssingsspor på Nesvatnet og Sætersmyra.
Etter raset på Nesvatnet har arbeidet de to tilstøtende prosjektene på Østborg, og Alstad i Stjørdal kommune blitt noe fremskyndet.

Det er gjort grundige vurderinger av grunnforholdene i området ved Sæther bru og de viser seg å være svært gode. Dette gjør at arbeidet med å bygge ny bro kan starte tidligere enn planlagt.
Alt ligger nå til rette for en trygg og effektiv gjennomføring. Bane NOR regner med at anleggsperioden skal være ferdig på vårparten 2026.

Ambisjonen er å øke frekvensen og gi bedre punktlighet på regiontog i Trøndelag. Dette betyr to tog i timen på strekningen mellom Melhus – Stjørdal, og ett tog i timen mellom Støren – Melhus.
I tillegg blir det to tog i timen til Steinkjer i utvidet rushtidsperiode.  

 Vil du vite mer om hva Bane NOR gjør for å forbedre togtransporten: Les mer på deres nettsider: https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/kapasitetsokende-tiltak-pa-tronderbanen/

Den 14 år gamle brua gis som gave til Ukraina fra Levanger kommune og Bane NOR. Her lastes den på trailer som tar den med for å erstatte en istykkerbombet bru. Fra venstre Tor Albert Kverkild fra foreningen Midt-Norge for Ukraina, ordfører Anita Ravlo Sand og Ingunn Skaufel, prosjektsjef for kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen i Bane NOR.