2 år før skolestart i september
|
Informasjon om barn med Individuell plan(IP) og/eller større funksjonsnedsettelser som krever etydelig tilrettelegging i form av kompetanseheving, ombygging ol.
|
Styrer, rektor, avdelingsleder, pedagogisk leder, PPT, evt. ansvarsgruppe og foresatte
|
Styrer i samarbeid med koordinator for ansvarsgruppe Styrer avgjør hvem av samarbeidspartnerne som skal delta i møtet.
|
Skolen kalles inn og deltar i ansvarsgruppemøter siste barnehageår. Informasjon skal videre til kontaktlærer og andre som skal arbeide med eleven. Skolen legges til som kopimottaker i elektronisk arkiv, slik at elevmappe lages på skolen for IUP og evalueringer av disse.
|
1 år før skolestart i septemer
|
Informasjon til skolene om barn i barnehagen med vedtak om spesialpedagogisk hjelp. IUP møte.
|
Styrer, rektor, avdelingsleder, pedagogisk leder, PPT, evt. ansvarsgruppe og foresatte
|
Styrer i samarbeid med koordinator for ansvarsgruppe Styrer avgjør hvem av samarbeidspartnerne som skal delta i møtet.
|
Styrer har også ansvar for å informere skolen om barn som får sakkyndig vurdering ferdigstilt etter september. kolen legges til som kopimottaker i elektronisk arkiv, slik at elevmappe lages på skolen for IUP og evalueringer av disse.
|
1 år før skolestart i oktober
|
Frist for elektronisk innskriving til skolen
|
Styrer, rektor, avdelingsleder, pedagogisk leder, PPT SFO-leder.
|
Rektor kaller inn barnehager i sin skolekrets. Møtene holdes på skolen
|
Evaluering av overgangen siste år. Presentasjon om arbeidsmetoder i barnehage og skole (jfr. Læreplan og Rammeplan). Ressurser vedr. overgang kan benyttes. Se nyttige linker og tips lengre ned i prosedyren
|
15. januar
|
Frist for elektronisk innskriving til skolen
|
Rektor
|
Kommunedirektør
|
Fellesannonse for innskriving.
|
Etter fristen for innskriving
|
Bekreftelsesbrev til foresatte
|
Avdelingsleder
|
Avdelingsleder/rektor
|
Kontaktinfo SFO og skole, SFO-påmelding, innskolingsdager, skyss, lekedager, besøksdager, møte for foresatte ol.
|
Innen 1. februar
|
Halvårsevaluering av IUP
|
Pedagogisk leder, spesialpedagog, foresatte, SFO-leder, kontaktlærer der det er klart, PPT, avdelingsleder
|
Styrer Styrer avgjør hvem av samarbeidsparnerne som skal delta i møtet
|
Evaluering av IUP og gjennomgå plan for overgang barnehage til SFO og skole (spesialpedaogog kommer med forslag til plan for overgang).
|
Februar
|
Møte for foresatte med skolestartere
|
Styrer, rektor, avdelingsledere, pedagogisk leder, SFO-leder, foresatte og evt. tolk.
|
Rektor kaller inn foresatte til skolestartne i sin skolekrets. Styrer bestiller tolk der det er nødvendig.
|
Informasjon om hva som venter barna og foresatte i møtet med SFO og skolen. Informasjon om rammeplanen og veileder for overgang.
|
Innen 1. mars
|
Skjema for overgang fylles ut. Innhenting av samtykke til overføring av informasjonsskjema fra barnehage til SFO og skole.
|
Foresatte, barnet, pedagogisk leder og styrer
|
Styrer
|
Skjema med samtykke (Lenke)
|
Mars
|
Overføringsmøter
|
Pedagogisk leder/styrer, avdelingsleder/kommende lærer/rektor, SFO-leder
|
Styrer kaller inn til møte/møter i sin barnehage. Skoler i skolekretsen der barnehagebarn skal starte blir kalt inn.
|
Utgangspunktet for møtet er overlevering av skjema og generell informasjon om barnegruppa. Skjema med samtykke (Lenke)
|
Mai/juni
|
Samarbeidsøte for barn med spesialpedagogisk hjelp
|
Rektor/avdelingsleder, kontaktlærer, spes.ped.koordinator, SFO-leder, PPT barehage, PPT skole, spesialpedagog, styrer/ped.leder, foresatte, helsesykepleier på skolen
|
Rektor Rektor avgjør hvem av samarbeidspartnerne som skal delta på møtet.
|
Skolen presenterer sitt tilbud til barnet.
|
Mai
|
Møte for foresatte på skolen
|
Rektor, foresatte, avdelingsleder, SFO-leder, kommende lærer og evt. tolker.
|
Rektor
|
Informasjon om skolen og SFO presenterer seg. Forventningsavklaringer (ordensreglement for grunnskolen), informasjon om bli-kjentdager/førskoledager/leikedager/integreringsdager (SFO og skole), omvisning og valg av foreldrekontakter.
|
Mai /juni
|
Invitasjon til innskoling (skole) (Husk kopi til barnehagene)
|
Skolestarterne, barnehageansatte, lærere, rektor.
|
Avdelingsleder/rektor
|
Barnehageansatte følger skolestarterne til skolen for besøk (gjelder primært i barnehagens skolekrets) Fadderordning anbefales !
|
|
Bli-kjentdager/Integreringsdager/besøksdager SFO
|
Skolestarterne, foresatte, avdelingsleder, andre SFO-ansatte.
|
SFO-leder og styrer
|
Styrer og SFO-leder kartlegger behovet for besøk og når det er hensiktsmessig å gjennomføre disse.
|
August
|
Elevene får velkomsbrev
|
Skolestarterne og foresatte
|
Rektor
|
Skolens velkomstbrev benyttes
|
|
1. skoledag
|
Elever og foresatte
|
Skolens personale
|
Skolen må vurdere hvorvidt denne dagen benyttes til møte med alel foresate/foresatte med minoritetsbakgrunn el. når elevene er på plass i sine klasserom.
|
August/september
|
Møte for foresatte
|
Rektor/avdelingsleder, foresatte, helsesykepleier, kontaktlærer, SFO-leder, andre samarbeidspartnere
|
Kontaktlærer
|
|
|
Første utviklingssamtale
|
Foresatte og lærer
|
Kontaktlærer
|
Foresate gir informasjon til skolen Skjema med informasjon fra barnehage benyttes.
|
|
Vurdere behov for oppfølgingsmøte for elever med spesialpedagogiske tiltak
|
Spesialpedagog i skolen, kontaktærer, avdelingsleder , styrer/pedaagogisk leder/spesialpedagog, PPT og skole
|
Spesialpedagog i skolen, avdelingsleder, kontaktlærer
|
Ved behov for oppklaringer og åpne for videre veiledning.
|