Levanger bibliotek har i de siste to årene hatt søkelys på bærekraft, spesielt bærekraftsmål 17 – Samarbeid for å nå målene. Bærekraftsmål 17 gjennomsyrer alle andre målene fordi vi ikke klarer å nå målene hvis vi ikke samarbeider.
For å kunne samarbeide trenger vi spesifikke ferdigheter, nemlig å kunne snakke sammen, og det skal øves i et nytt prosjekt for Levanger kommune.
Biblioteket har søkt og fått midler fra Bufdir (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet) og Flux stiftelse for å gjennomføre et dialogprosjekt i Levanger. Målet med prosjektet er å spre dialogiske holdninger og ferdigheter i befolkningen. Prosjektet ledes av Anke Sommer-Lilleenget.
Flux er et lite forlag i Oslo som også tilbyr kurset Dialogisk Lederskapsprogram. Anke og to deltakere fra samarbeidspartnerne i prosjektet har fullført kurset og kan nå fungere som «dialogfasilitatorer», som legger til rette for gode dialoger. Samarbeidspartnerne er Levanger ungdomshus, Levanger videregående skole, Miljøteamet i Levanger kommune og koordinator for Levanger ungdomsråd.
Det blir dialogarrangementer i ulike settinger og for ulike målgrupper i løpet av høsten. Biblioteket arrangerer Dialog rundt bålet, en lunsjbokprat med dialogisk skjønnlitteratur og et foredrag om Shared reading fulgt av en Shared reading-lesestund.
I tillegg har vi lagt ut Dialogbøker rundt omkring i kommunen med spørsmål som besøkende kan reflektere og svare på – på en dialogisk måte! Bøkene for «Demokrati på tur» ligger på Bukkhaugen, Hopla/Aasen, i Djupvika, på Freyr Cocktailbar og i biblioteket. Svarene er
anonyme og brukes som kunnskapsgrunnlag til kommunalt planarbeid. Turbøkene ligger ute i uke 36-41.
Så får dialog en rolle i skoleringen av de nyvalgte ungdomsrådene i Verdal og Levanger kommune som har felles samling på Falstadsenteret i slutten på september. Ungdommene skal bli kjent med metoden som del av demokratiopplæringen og det relativt nye begrepet «uenighetsfelleskap».
Men hva er dialog egentlig?
Ordet dialog kommer av det greske ordet dialogos. Logos betyr ord eller betydning, mens dia betyr gjennom. Det vil si at en dialog er en strøm av mening, som beveger seg gjennom oss. Gjennom en dialog oppnår vi større forståelse og innsikt i temaet og i andre.
Mange er mer vante til diskusjon eller debatt, som har sine funksjoner i samfunnslivet, men de er mindre egnet til utforskning av hverandres synspunkter og nedpolarisering.
I en dialog som vi gjennomfører på biblioteket trener vi konkret fire ferdigheter. Det er i utgangspunktet ikke noe vanskelig eller «hokus pokus», men disse ferdighetene kan trenes som alle andre ferdigheter:
- Å lytte
Vi lytter på flere nivåer etter det som blir sagt – og ikke blir sagt – for å få med oss både ord, mening og stemning.
- Å møte
Vi møter det som blir sagt med åpenhet og respekt selv om man er sterkt uenig i det man har hørt.
- Å utsette
Vi utsetter reaksjoner for å utforske vurderinger og antakelser, spesielt når man opplever en sterk virkning av noe som ble uttrykt for å ta en indre dialog. Etter å ha utforsket antakelser man gjør seg kan dem godt deles i dialogen.
- Å uttrykke
Vi uttrykker oppriktige bidrag til dialogen når vi er klare og sier hva vi mener, ikke hva vi tror andre vil høre.
Dialog som metode kan brukes i ulike sammenhenger, fra organisasjonsutvikling, forbedring av klassemiljø til personlig utvikling. Så kan dialog til slutt bli en holdning for hvordan vi møter andre mennesker, nemlig med nysgjerrighet, åpenhet og likeverd.
I Levanger bibliotek finner du et utvalg av faglitteratur om dialog og hvordan du selv kan legge til rette for gode dialoger.