
Sted: Formannskapssalen, 3. etg., Levanger rådhus
Tid: 09.00 - 11.40
Sakliste som PDF - protokoll som PDF
Si DIN mening i sakene - Sagt mening i sakene (0)
send e-post til faste medlemmer: mottakere (åpne fila, kopier, ctrl+a, ctrl+c, alt inn i mottakerfeltet i e-posten, ctrl+v)
Sakliste
Saksnr. | Sak | Utredning | Vedtak |
PS 58/18 |
Godkjenning/signering av protokoll |
- |
vedtak |
PS 59/18 |
Økonomiplan 2019-2022 |
utredning |
vedtak |
PS 60/18 |
Behandling av høringssaker - oversikt pr. 4.5.18 |
utredning |
vedtak |
PS 61/18 |
Ny etisk plattform for ansatte og folkevalgte i Levanger kommune |
utredning |
vedtak |
PS 62/18 |
Innbyggerforslag iht kommuneloven kap 6 A, § 39 a - Oppreisning for feilvurdering og plassering av Torbjørn Skårstad |
utredning |
vedtak |
FO 1/18 |
Spørsmål fra Kahlil Obeed (AP) - Gjeld og lån i kommunen |
tekst |
behandl. |
Av utvalgets medlemmer/varamedlemmer møter 7 + 2 av 9.
Karl Meinert Buchholdt (V) fikk permisjon og forlot møtet kl. 11.25, etter behandling av sak 62/18.
Orienteringer:

PS 58/18 Godkjenning/signering av protokoll
Saksprotokoll i Formannskap - 13.06.2018
Forslag i møte:
Valg til godkjenning/signering protokoll: Karl M. Buchholdt og Ingrid Hallan
Avstemning:
Forslag fremmet i møtet enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Valg til godkjenning/signering protokoll: Karl M. Buchholdt og Ingrid Hallan
PS 59/18 Økonomiplan 2019-2022
Saksprotokoll i Formannskap - 13.06.2018
Forslag i møte:
Karl Meinert Buchholdt (V) fremmet følgende innspill i det videre arbeidet med økonomiplanen (legges ved protokollen):
- Rådmannen bes i det videre arbeidet med økonomiplanen se på muligheten for å frita studentboliger eid av studentsamskipnaden for eiendomsskatt.
- Rådmannen bes i det videre arbeidet med økonomiplanen om å øke bevilgningene til utvikling/opparbeidelse av næringsarealer.
- Rådmannen bes i det videre arbeidet med økonomiplanen om å øke bevilgningene til drift og vedlikehold av kommuneveiene.
- Rådmannen bes i det videre arbeidet med økonomiplanen om å sette fortgang i prosessen med å realisere et nytt kino- og biblioteksbygg på dagens bibliotekstomt.
- Rådmannen bes om å se på muligheten for økt tilgjengelighet for allmenheten ved Hallstein bygdeborg.
Avstemning:
Rådmannens forslag til vedtak enstemmig vedtatt.
Skriftlige innspill og muntlige innspill tas med uten votering.
VEDTAK:
Rådmannen tar med seg innspill fra formannskapets medlemmer i det videre arbeidet med økonomiplanen
PS 60/18 Behandling av høringssaker - oversikt pr. 4.5.18
Saksprotokoll i Formannskap - 13.06.2018
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Rådmannens forslag til vedtak enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Det legges fram sak på følgende høring:
PS 61/18 Ny etisk plattform for ansatte og folkevalgte i Levanger kommune
Saksprotokoll i Formannskap - 13.06.2018
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Innstillingen enstemmig tiltrådt. (Skrivefeil i dokumentet rettes opp)
INNSTILLING:
Ny etisk plattform for ansatte og folkevalgte i Levanger kommune datert 03.06.18 vedtas og erstatter etiske retningslinjer, vedtatt av administrasjonsutvalget 05.03.08.
PS 62/18 Innbyggerforslag iht kommuneloven kap 6 A, § 39 a - Oppreisning for feilvurdering og plassering av Torbjørn Skårstad
Saksprotokoll i Formannskapet - 13.06.2018
Informasjon i møte:
Rådmannen orienterte angående skriv fra Ola Ødegaard, mottatt 12.6.18 PDF.
Forslag i møte:
Karl Meinert Buchholdt (V) fremmet følgende forslag til innstilling:
Krav om oppreisning/erstatning pålydende kr 250 000,- fra Torbjørn Skårstads støttegruppe innvilges.
Børge Lund (KRF) fremmet følgende tilleggsforslag:
Vi beklager den urett mange tidligere barnehjemsbarn, skolehjemsbarn og fosterhjemsbarn ble utsatt for.
Avstemning:
Rådmannens forslag til innstilling tiltrådt med 8 mot 1 stemme som ble avgitt for Buchholdts forslag.
Lunds tilleggsforslag enstemmig tiltrådt.
INNSTILLING:
Krav om oppreisning/erstatning pålydende kr 250 000,- fra Torbjørn Skårstads støttegruppe avvises.
Vi beklager den urett mange tidligere barnehjemsbarn, skolehjemsbarn og fosterhjemsbarn ble utsatt for.
FO 1/18 Spørsmål fra Khalil Obeed (AP) - Gjeld og lån i kommunen
Saksprotokoll i Formannskap - 13.06.2018
Behandling:
Khalil Obeed (AP) fremmet følgende spørsmål:
- Hva er den totale summen på lån og gjeld som kommunen har?
- Hva er den totale summen på lån og gjeld som kommunen står som garantist for?
- Har rådmann en nedbetalingsplan?
- Vet rådmann om lag og foreninger, som har lån med garanti fra kommunen, har en nedbetalingsplan?
- Hva er den låne- og gjeldssummen som kommunen kan ta uten å risikere å ikke vær i stand til å betale tilbake?
Økonomisjefen besvarte spørsmålet:
Alle tallstørrelser knyttet til gjeld og garantier er hentet fra Regnskap m/noter 2017 og Årsberetning 2017 som ble behandlet av Kommunestyret i sak 39/18.
Hva er den totale summen på lån og gjeld som kommunen har?
Fordeling av langsiktig gjeld:
|
31.12.2017
|
Startlån og formidlingslån
|
159 783 763
|
Andre lån
|
1 844 356 156
|
Ubrukte lånemidler
|
45 055 152
|
Lånegjeld på kommunens øvrige tjenesteområder
|
2 174 259 811
|
Sum bokført langsiktig gjeld
|
4 223 454 882
|
|
|
|
Langs.gjeld
|
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser
|
31.12.
|
Langsiktig gjeld med fast rente :
|
929 160 074
|
Langsiktig gjeld med flytende rente :
|
3 294 294 808
|
Av samlet bokført langsiktig gjeld på 4,2 milliarder er 1,7 milliarder fremtidige pensjonsforpliktelser, korrigert for dette er summen av langsiktige lån, inkludert formidlingslån og ubrukte lånemidler, på 2,5 milliarder kroner.
Om vi fordeler gjeld på ulike områder, ut fra hvem som til slutt bærer kostnadene knyttet til renter og avdrag, har vi følgende fordeling av den kommunale gjelda
Utvikling i kommunal gjeld (Beløp i hele 1000 kroner)
|
Endring i % 2016-2017
|
Type gjeld
|
2015
|
2016
|
2017
|
Selvbærende gjeld, selvkost
|
223 464
|
222 204
|
227 813
|
2,52 %
|
Selvbærende gjeld, andre områder
|
275 671
|
415 760
|
454 510
|
9,32 %
|
-Tomter
|
115 811
|
128 895
|
129 931
|
0,80 %
|
-Boliger/forretningsbygg/komb.bygg
|
159 860
|
286 865
|
324 579
|
13,15 %
|
Lån til videreutlån
|
134 937
|
141 485
|
159 783
|
12,93 %
|
Ubrukte lånemidler
|
35 481
|
30 296
|
45 055
|
48,72 %
|
Lån øvrig tjenesteproduksjon
|
1 320 760
|
1 517 976
|
1 636 279
|
7,79 %
|
Pensjonsforpliktelser
|
1 591 863
|
1 652 828
|
1 700 015
|
2,85 %
|
Med selvbærende gjeld menes her gjeld som i utgangspunktet bæres av andre enn kommunen nå eller i årene fremover. Dette gjelder primært vann og avløp, men også tomter, boliger og bygg med utleieavtaler (eks. Kombinasjonsbygget).
Hva er den totale summen på lån og gjeld som kommunen står som garantist for?
|
Beløp pr. 31.12.
|
Utløper
|
Gitt overfor - navn
|
Regnskap 2017
|
Regnskap 2016
|
dato
|
Garantiansvar:
|
|
|
|
Levanger Rådhus AS
|
kr 17 183 100
|
kr 17 183 100
|
17.12.2025
|
Markabygda Vassverk SA
|
kr 714 861
|
kr 822 759
|
15.12.2028
|
Leva Fro AS
|
kr 6 005 630
|
kr 6 966 550
|
04.02.2030
|
Holsandlia Brl. (20% av saldo pr. 31.12)
|
kr 405 048
|
kr 520 776
|
|
Åsentunet Brl. (20% av saldo pr. 31.12)
|
kr 447 300
|
kr 575 100
|
|
Ekne Vassverk
|
kr 1 489 376
|
kr 1 893 231
|
05.03.2034
|
Ekne Småbåthavn
|
kr 1 303 049
|
|
08.02.2027
|
Garanti for lån Kommunalbanken:
|
|
|
|
Innherred Renovasjon - 22,10%
|
kr 826 100
|
kr 1 234 200
|
19.06.2018
|
Innherred Renovasjon - 22,10%
|
kr 22 184 240
|
kr 23 663 180
|
27.09.2032
|
Innherred Renovasjon - 22,10%
|
kr 14 583 320
|
kr 16 041 660
|
16.12.2027
|
Trondheim Havn IKS - 5,40%
|
kr 92 500
|
kr 277 500
|
15.05.2018
|
Trondheim Havn IKS - 5,40%
|
kr 375 000
|
kr 375 000
|
15.03.2018
|
Trondheim Havn IKS - 5,40%
|
kr 1 793 750
|
kr 2 306 250
|
15.03.2021
|
Trondheim Havn IKS - 5,40%
|
kr 493 200
|
kr 657 600
|
10.11.2020
|
Trondheim Havn IKS - 5,40%
|
kr 1 035 000
|
kr 1 380 000
|
16.11.2020
|
Trondheim Havn IKS - 5,40%
|
kr 3 309 210
|
kr 3 676 900
|
03.08.2026
|
Trondheim Havn IKS - 5,40%
|
kr 2 671 380
|
kr 3 561 840
|
16.11.2020
|
Trondheim Havn IKS - 5,40%
|
kr 15 301 150
|
kr 11 181 650
|
09.03.2026
|
|
|
|
|
Garanti for lån i KLP
|
|
|
|
Trondheim Havn IKS
|
kr 38 000
|
kr 76 000
|
30.10.2018
|
Innherred Renovasjon IKS
|
kr 7 765 175
|
kr 8 471 100
|
25.11.2028
|
Innherred Renovasjon IKS
|
kr 3 664 375
|
kr 3 946 250
|
05.09.1930
|
Innherred Renovasjon IKS
|
kr 1 777 600
|
kr 2 222 880
|
10.10.2021
|
Innherred Renovasjon IKS
|
kr 821 333
|
kr 1 095 111
|
19.12.2020
|
Innherred Renovasjon IKS
|
kr 1 234 200
|
kr 1 337 050
|
02.11.2029
|
Innherred Renovasjon IKS
|
kr 756 936
|
kr 973 204
|
01.04.2021
|
Innherred Renovasjon IKS
|
kr 2 163 505
|
kr 2 704 382
|
30.11.2021
|
Innherred Renovasjon IKS
|
kr 629 999
|
kr 744 544
|
30.01.2023
|
Innherred Renovasjon IKS
|
kr -
|
kr 59 367
|
01.05.2017
|
Skogn Folkehøgskole
|
kr 23 750 000
|
kr 8 000 000
|
23.08.2036
|
|
|
|
|
Husleiegarantier (etter lov om sosial omsorg)
|
kr 570 550
|
kr 570 550
|
|
|
|
|
|
Sum garantiansvar
|
kr 133 384 887
|
kr 122 517 734
|
|
Den senere tid er det gitt nye eller utvidede garantier til enkelte aktører som ikke er med i denne oversikten. Dette gjelder Markabygda vassverk SA, Øvre Skogn vasslag SA og Nordbygda vasslag SA.
Har rådmannen en nedbetalingsplan?
Levanger kommune betaler minimumsavdrag på sine lån. Det vil si at vi tar opp alle lån uten definert avdragstid, men at avdragenes størrelse beregnes ut fra forholdet mellom vår gjeld og sammensetningen av våre anleggsmidler. Prinsippet er at avdragene tilpasses levetiden på det enkelte anleggsmiddel, på denne måten risikerer vi ikke at vi betaler avdrag på eiendeler som allerede er avskrevet regnskapsmessig.
Ved utarbeidelse av økonomiplanen beregnes fremtidige rentekostnader med utgangspunkt i eksisterende og planlagt framtidig gjeldsnivå. Her brukes da fremtidige rentebaner fra Norges Bank som instrument for å beregne dette. Avdragskostnadene i økonomiplanen beregnes også ut fra eksisterende og planlagt framtidig gjeldsnivå, men da med utgangspunkt i levetid på de objektene vi investerer i.
Vet rådmann om lag og foreninger, som har lån med garanti fra kommunen, har en nedbetalingsplan?
Levanger kommune krever ingen dokumentasjon på at lag/foreninger har en nedbetalingsplan. Imidlertid trappes garantiene ned gradvis ut fra Kommunestyrets vedtak i den enkelte sak (ut fra formålet med garantien). For å sikre best mulig lånebetingelser låner lag/foreninger midler til å med kommunal garanti for å sikre best mulig lånebetingelser, og det er et krav fra banker at lag/foreninger betjener sine lån ut fra en avtalt nedbetalingsplan. Kommunen har ikke anledning til å gi garanti for næringsvirksomhet, slik at garantier gis kun til formål som anses som samfunnsnyttige og ønskede formål for Levanger kommune (eksempelvis gjelder dette vannverk, renovasjon, havnedrift)
Hva er den låns- og gjelds summen som kommunen kan ta uten å risikere å ikke vær i stand til å betale tilbake?
Dette er et spørsmål det ikke er mulig å gi et konkret svar på. Hvor stort gjeldsnivå kommunen «tåler» avhenger av hva vi investerer i – bl.a. dekkes investeringer innen vann/avløp av brukerne av tjenestene slik at de bærer renter/avdrag, mens låneopptak vises som en økt kommunal gjeld. Et annet forhold som påvirker er om vi investerer i «lønnsomme» prosjekter. Eksempelvis vil en investering i et nytt felleskjøkken bidra til at personalkostnadene synker mer en renter-/avdragskostnadene øker. Det som er viktig er at vi gjennomfører de investeringene som reduserer framtidige driftskostnader i årene fremover.
En illustrasjon på hvordan et utvalg av vedtatte investeringer i opprinnelig investeringsbudsjett for 2018 vil slå ut på den kommunale gjelds kan vises slik:
Mill. kroner
|
Investering
|
Tilskudd/salg
|
Moms.komp
|
Selvbærende
|
Kommunalt ansvar
|
Oppvekst
|
10,5
|
-
|
-2,1
|
-
|
8,4
|
Helse/omsorg
|
35,5
|
-4,5
|
-7,1
|
-9,6
|
14,3
|
Øvrige bygg
|
45,0
|
-4,6
|
-8,8
|
-2,0
|
29,6
|
Transportmidler
|
8,0
|
-
|
-0,1
|
-3,5
|
4,4
|
Samferdsel/miljø
|
60,8
|
-15,0
|
-9,2
|
|
36,6
|
Vann/avløp
|
40,0
|
-
|
-
|
-40,0
|
-
|
SUM
|
199,8
|
-24,1
|
-27,3
|
-55,1
|
93,3
|