Ny merkevare skal selge Innherred

Tretten reklamebyrå skal konkurrere om å utvikle en ny merkevareplattform som skal selge Innherred. 

Trine Hasvang Vaag er prosjektleder i Heia Innherred og juryleder for designkonkurransen som skal resultere i en ny merkevare for å selge Innherred.

Målet er å gjøre rekruttering til næringsliv og offentlige virksomheter lettere. Det er de fem kommunene bak Heia Innherred, som går sammen for å styrke regionens attraktivitet.  

Ønsker vekst og utvikling
I potten ligger 750.000 kroner som gevinst for den som har den beste ideen til en ny merkevareplattform for innherredskommunene.   
– Dette er en unik mulighet til å bidra til vekst og utvikling for Innherred som region. Vi må synliggjøre hva vi har å by på, slik at flere vil bli boende her og flere vil flytte hit, sier prosjektleder Trine Hasvang Vaag i Heia Innherred.  

Vil tiltrekke seg talenter  
Næringslivet på Innherred går så det griner og mange bedrifter har store planer for framtida. For å lykkes med framtidsvisjonen som deles av alle kommunene på Innherred, må både privat næringsliv og offentlige aktører samarbeide for å få tilgang på arbeidskraft og nøkkelkompetanse. 
– Vi står foran en stor utfordring med å få tak i nok folk, både til å jobbe og bo i regionen. Akkurat derfor går innherredskommunene sammen for å styrke regionens attraktivitet gjennom en designkonkurranse, forklarer Hasvang Vaag.  

En del av «Heia Innherred»  
Det er kommunene Snåsa, Steinkjer, Inderøy, Verdal og Levanger som står bak satsingen «Heia Innherred». Hovedmålet er å markedsføre regionen som en attraktiv bo- og arbeidsmarkedsregion. Én av nøkkelfaktorene for å lykkes med det, er å fremme våre unike kvaliteter som én enhet, i én region, mener prosjektlederen.    
– Et av de første, konkrete tiltakene i dette prosjektet er å lage en felles historie og kommunikasjonsplattform for Innherred. Denne plattformen trenger et navn og en visuell profil. Dette vil danne en ny merkevareplattform som skal selge Innherred, sier Hasvang Vaag, og understreker at dette skal skje gjennom en grundig prosess med god involvering.  

Frir til næringslivet  
Vinneren av konkurransen blir klar i september, og blir kåret av en uavhengig jury. Merkevareplattformen blir selve grunnmuren i det strategiske kommunikasjons- og markedsføringsarbeidet, som skal tiltrekke og beholde talenter i regionen.  

Samtidig som konkurransen går, jobbes det med å finne en partner som skal forvalte den nye merkevareplattformen, og koble talenter til næringsliv og offentlige aktører.
– Det er viktig at dette arbeidet ikke kun blir et kommunalt prosjekt. Vi har fokus på et partnerskap mellom næringsliv og offentlige aktører, som sammen skal skape en attraktiv arbeidsregion, sier Hasvang Vaag, som er leder for juryen.  

Fakta, Heia Innherred:

  • Et treårig samarbeidsprosjekt etablert av kommunene på Innherred i 2023.
  • Eies av Verdal, Levanger, Steinkjer, Inderøy og Snåsa.
  • Samarbeidet skal styrke Innherred som en attraktiv og bærekraftig bo- og arbeidsmarkedsregion.
  • Styringsgruppe: Kommunedirektørkollegiet på Innherred og daglig leder av Innherred Regionråd.
  • Prosjektleder: Trine Hasvang Vaag, Snåsa kommune.
  • Arbeidsgruppe: Næringssjef Håkon Okkenhaug i Levanger kommune, næringsutvikler Kari Mette Elden i Verdal kommune, seniorrådgiver Bodil Vekseth i Steinkjer Næringsselskap, næringssjef Trygve Wannebo i Inderøy kommune.
  • Prosjektaktiviteter er inkludering av flyktninger i arbeidslivet, som drives av «Inkluderende Innherred» og profilering av Innherred, der det skal etableres en ny merkevareplattform som skal tiltrekke talenter og nøkkelkompetanse, gjennom synliggjøring av regionen som en attraktiv bo- og arbeidsmarkedsregion.

 

Kontaktperson: 
Prosjektleder og juryleder Trine Hasvang Vaag i Heia Innherred.  Telefon: 456 00 433.